Személyes tapasztalataim alapján rengeteg lehetséges külföldi útnak, programnak tesz keresztbe, hogy az odajutás vagy nagyon drága vagy nehezen kivitelezhető.
Az ár szempontjából közrejátszó tényezők közé tartozik a verseny és a szervezésre rendelkezésre álló idő rövidsége. A verseny hiánya alatt azt értem, hogy pl. a WizzAiren kívül nem indít semelyik fapados társaság Budapestről Hollandiába repülőket, vagy sok országba a Maléven túl egyetlen fapados sem szállít utasokat: Az idő rövidsége alatt meg azt értem, hogy a résztvevőknek általában csak pár hetük van az utazásukat elintézni azok után, hogy megtudták hogy mehetnek egy-egy programra.
A kivitelezhetőség alatt azt értem, hogy létezik-e adott időpontban A és B pont között ésszerű idő, kényelem és árviszonyok mellett megtehető út, és erről értesül-e az utazni vágyó. Ha a célpont nem egy főváros akkor a repülés lehetősége szinte kizárt, a vasúti utazás lehetősége fennáll, de még a magyar vasúttól is nehéz pontos (ár)információkat kapni, nem hogy a külföldi vasútaktól. A busszal való utazás szintén nehézkes, a volanbusz.hu menetrendkeresője próbálkozásaim felében nem ismerte fel a célállomást, amikor megtette akkor viszont az oda-vissza repülőút árát közelítette meg az egyirányú buszjegy ára.
Rengeteg jó program van világszerte, ahová el szeretnék menni, de nem tudok, mert hiába a baráti részvételi díjak, ha az utazás vagy megoldhatatlan, vagy többe kerül mint a program maga; ezáltal nehezítve az esélyegyenlőséget a részvétel szempontjából, mert hiába van olyan út ahol az EU fizeti az utazási költségek 70%-át, ha egyszerűen lehetetlenség eljutni a program helyszínére; vagy ami az érdekesebb eset, ha az utazási támogatást nem a résztvevők kapják meg, hanem a szervezők (ezzel csökkentve a részvételi díjat, ugyanakkor nehezítve a magasabb utazási költséggel rendelkezők eljutását).
Ahhoz hogy Európa öszzemenjen (és itt még nem is említem azt, hogy szinte lehetetlenség eljutni Európán kívülre, bár talán Amerika szempontjából segíthetnek a különböző nyárimunka-közvetítők), illetve a személyek szabad áramlása ne korlátozódjon a migránsokra és a jobb anyagi körülményekkel rendelkezőkre, mindenképp szükség van az utazási hálózatok bővítése, az információs rendszerek fejlesztése, és a fapados szolgáltatások kiterjedése és a szektorban a verseny növelése. Ebből a szempontból jó hír mindenképpen az Orangeways megjelenése Magyarországon, menetrendszerinti (bár sajnos nem mindennapi) járataik közelebb hozzák Európát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése