A jövő héten Strasbourgban részt veszek egy az Európai Parlamentet modellező eseményen, ahol az egyik megtárgyalandó téma az alkoholreklámok teljes betiltása lenne. A direktíva egyik pontja szerint a nemzetközi eseményeket, illetve a nemzetközi figyelemre számot tartó eseményeket nem szponzorálhatná főképp alkoholos italok előállításával foglalkozó cég; továbbá megtiltaná a TV-adásokban a product placementet, így kedvenc szereplőink ezentúl csak kamu sörmárkákat favorizálhatnának. A javaslathoz fűzött indoklás a tagállamok szabályainak egységesítése, hogy a média területére is kiterjeszthető illetve biztosítható legyen az áruk és szolgáltatások szabad áramlása.
Első benyomásom az volt, hogy ennek súlyos gazdasági következménye lenne és nem biztos hogy csökkentené az alkohollal összefüggésbe hozható 200 000 haláleset éves számát az Unióban.
Másrészről meglepett a törvényalkotók csavaros észjárása arra, hogy megközelítsék az egységesítést. Az alaphelyzet, hogy ha pl. A országban tiltott az alkoholok reklámozása, akkor B országból nem lehet oda megfelelő vágás nélkül műsorokat importálni (vagy sugározni). Ezt a problémát én személy szerint úgy közelíteném meg, hogy megpróbálnék valamilyen közös nevezőt találni, ugyanakkor meghajolok a szövegezők határozottsága előtt.
Talán túl sok benne az idealizmus, mert erősen kétlem, hogy egy ilyen javaslat ebben a formájában át tudna menni az alkohollobbi kereszttüzén, de ez egy jó kiindulási alap, ahonnan el lehet kezdeni az alkudozást.
A tervezetről csak annyit, hogy hivatkozási száma COM 2008/03 (COD), de a neten még nem találtam meg (ellentétben a tárgyalandó másik javaslattal), így nem tudok nyilatkozi afelől, hogy áll és egyáltalán létezik-e ez a javaslat. A felvetés mindenesetre érdekes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése