Magyar Wikipédia Magazin

2008. június 12., csütörtök

Utazási költségek és lehetőségek

Személyes tapasztalataim alapján rengeteg lehetséges külföldi útnak, programnak tesz keresztbe, hogy az odajutás vagy nagyon drága vagy nehezen kivitelezhető.

Az ár szempontjából közrejátszó tényezők közé tartozik a verseny és a szervezésre rendelkezésre álló idő rövidsége. A verseny hiánya alatt azt értem, hogy pl. a WizzAiren kívül nem indít semelyik fapados társaság Budapestről Hollandiába repülőket, vagy sok országba a Maléven túl egyetlen fapados sem szállít utasokat: Az idő rövidsége alatt meg azt értem, hogy a résztvevőknek általában csak pár hetük van az utazásukat elintézni azok után, hogy megtudták hogy mehetnek egy-egy programra.

A kivitelezhetőség alatt azt értem, hogy létezik-e adott időpontban A és B pont között ésszerű idő, kényelem és árviszonyok mellett megtehető út, és erről értesül-e az utazni vágyó. Ha a célpont nem egy főváros akkor a repülés lehetősége szinte kizárt, a vasúti utazás lehetősége fennáll, de még a magyar vasúttól is nehéz pontos (ár)információkat kapni, nem hogy a külföldi vasútaktól. A busszal való utazás szintén nehézkes, a volanbusz.hu menetrendkeresője próbálkozásaim felében nem ismerte fel a célállomást, amikor megtette akkor viszont az oda-vissza repülőút árát közelítette meg az egyirányú buszjegy ára.

Rengeteg jó program van világszerte, ahová el szeretnék menni, de nem tudok, mert hiába a baráti részvételi díjak, ha az utazás vagy megoldhatatlan, vagy többe kerül mint a program maga; ezáltal nehezítve az esélyegyenlőséget a részvétel szempontjából, mert hiába van olyan út ahol az EU fizeti az utazási költségek 70%-át, ha egyszerűen lehetetlenség eljutni a program helyszínére; vagy ami az érdekesebb eset, ha az utazási támogatást nem a résztvevők kapják meg, hanem a szervezők (ezzel csökkentve a részvételi díjat, ugyanakkor nehezítve a magasabb utazási költséggel rendelkezők eljutását).

Ahhoz hogy Európa öszzemenjen (és itt még nem is említem azt, hogy szinte lehetetlenség eljutni Európán kívülre, bár talán Amerika szempontjából segíthetnek a különböző nyárimunka-közvetítők), illetve a személyek szabad áramlása ne korlátozódjon a migránsokra és a jobb anyagi körülményekkel rendelkezőkre, mindenképp szükség van az utazási hálózatok bővítése, az információs rendszerek fejlesztése, és a fapados szolgáltatások kiterjedése és a szektorban a verseny növelése.  Ebből a szempontból jó hír mindenképpen az Orangeways megjelenése Magyarországon, menetrendszerinti (bár sajnos nem mindennapi) járataik közelebb hozzák Európát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése